Proje Eğitimi Konusu:

  • Projede, gsm ile internet üzerinden ve RF ile uzaktan kontrol edilebilen, nesne takibi ve nesne tanıma işlemleri gerçekleştirebilen ve bir web sayfası üzerinden kamera yayını yaparak web sayfası üzerinden de kontrol edilebilen, çok işlevli bir robot geliştireceğiz.

Proje Eğitiminin Donanım Bileşenleri:

  • Ana kart.
  • Motor kontrol ve sensör kartları.
  • Motor sürücü kartları.
  • Güç ünitesi ve güç kontrol kartı.

Proje Eğitiminin Yazılım Bileşenleri:  

  • RF ve Gsm kontrol yazılımı.
  • Nesne tanıma ve görüntü işleme yazılımı.
  • Web UI yazılımı.
  • Video transfer yazılımı.

Proje Eğitiminin Mekanik Bileşenleri:  

  • Elektronik kart hazne tasarımı.
  • Robotik kol ve bileşen tasarımı.
  • Diğer mekanik bileşenler.

Projenin Eğitiminin Amacı: 

  • Temel elektronik, sayısal tasarım ve donanım tasarımı bilgisini öğrenmek ve kullanmak.
  • Temel yazılım bilgisini öğrenmek ve bu bilgiyi elektronik ile buluşturmak.
  • Öncelikle Linux işletim sistemini ve diğer Unix işletim sistemlerinin temel mantığını öğrenmek ve kullanmak.
  • İnternet protokollerini, görüntü işleme algoritmalarını ve web servislerinin mantığını öğren mek ve kullanmak.
  • Elektronik ve yazılım konusunda düşüncesel olarak derinleşmek.
  • Bir ekibin parçası olarak araştırma ve geliştirme becerisi edinmek.
  • İş bölümü yapabilme ve birlikte çalışabilme becerisi edinmek.
  • Kalıcı arkadaşlıklar edinmek.

  Proje, öğrenci veya yeni mezunlara kariyerlerinde yardımcı olacak bilgi ve tecrübeyi sağlamayı amaçlamaktadır.  Projede gerekli olan malzeme ve dökümanlar tarafımca karşılanacaktır. Bu sebeple öğrenmeye istekli ve projede sonuna kadar ilerleyebilecek insanların başvuru yapmaları rica olunur. Herhangi bir ticari amaç gütmemekle birlikte amacım sadece faydalı olmak ve öğrendiğim, kazandığım bilgileri paylaşarak bu bilgilerin kullanışlı hale gelmesini sağlamaktır. Hakkımdaki bilgilere ve tecrübelerime sayfamdan göz atabilirsiniz. (www.yusufbubul.com)

Projenin Eğitiminin İçerikleri: 

  • Sayısal tasarım, mikro işlemciler ve digital dünyanın temel prensipleri.
  • ARM mimarisine sahip denetleyicilerin projelerde kullanımı ve genel anlamda mikro denetleyiciler.
  • Düşük seviyeli data transfer protokolleri (i2c, spi, uart ve kullanımı)
  • Temel PCB tasarımı ve temel elektronik (Transistörler, Mosfetler, RLC devreler, filtreler ve sürücüler).
  • Lityum İyon-Polimer piller, kullanımı, şarj-deşarj işlemleri.
  • Mikrodenetleyicileri programlamak, C dili kullanımı, gerçek zamanlı işletim sistemleri.
  • Bootloader ve çalışma mantıkları.
  • Gömülü Linux.
  • Linux dağıtımları, shell kullanımı, shell scriptler ve Linux kullanıcısı olmak.
  • Linux kernel, kernel sürücüleri yazmak ve kullanımları.
  • Linux’de kullanıcı uzayında geliştirme ortamı kurmak, derleyiciler, make dosyaları, kütüphanaler ve diğer geliştirme araçları.
  • Çapraz derleme ve yazılımdaki temel çalışma, derleme mantığı.
  • Yazılımcı olarak RAM ve CPU kullanımı.
  • Temel İnternet terminolojisi, ağ yığını ve protokoller,
  • Temel web tasarım bilgileri, web servisler ve sunucu kullanımı.
  • Yazılımda görüntü işleme tekniklerinin kullanımı ve opencv kütüphanesi.
  • Video transfer teknikleri ve FFMPEG kullanımı.

Proje Organizasyonu:

  • Proje ekibi, 4 yazılımcı, 4 donanım tasarımcısı ve 2 makanik tasarımcı olmak üzere toplam 10 kişiden oluşacak.
  • Yazılımcı ve donanımcı arkadaşlar kendi aralarında ve proje yürütücüsü olarak benimle haftalık toplantılar gerçekleştirecekler ve projeyi ilerletecekler.
  • Proje için sağlanacak maddi kaynağı tarafımca karşılamaya çalışacağım.
  • Aynı zamanda proje için gerekli teknik bilgiler içeren ve benim verdiğim temel yazılım ve donanım dersleri olacak.  
  • Bu dersler hem benim tarafımdan yapılacak hem de araştırma görevi verdiğim kişiler tarafından yapılabilecek.

Projenin İşleyişi:

  • Proje, hafta sonları olmak üzere haftada toplam 2 saat teknik durum toplantısı ve 2 saat ders şeklinde ilerleyecek.
  • Projede version kontrolü için github, proje yönetimi için terello uygulaması kullanılacak.
  • Proje takvimi şahsım tarafından belirlenecek.
  • Toplantılar ve dersler, gerekirse yüzyüze gerekirse uzaktan olabilecek.
  • Proje dersleri, robotun tüm bileşenlerini içeren konulardan olmak üzere, tüm proje ekibine verilecek.
  • Toplantı ve ders saatleri duruma göre esnek olabilecek.
  • Proje, 1 yılda bitecek şekilde planlanacak.
  • Proje için gerekli olan osiloskop, güç kaynağı, lehim makinası gibi ekipmanlar benim şahsi evimde olacaklar. Fakat gerektiğinde ihtiyacı olan kişilerin evlerine taşınabilecekler.
  • Proje için gerekli herhangi bir ekipmana sahip olan kişiler ekipmanlarını proje için kullanıma açacaklar.
  • Proje yazılım, donanım ve mekanik ekipleri kendi içlerinde sürekli irtibat halinde olacaklar.

Proje Eğitiminin Toplanma Mekanları:

  • Proje ile ilgili dersler ve toplantılar çoğunlukla video konferans üzerinden olacaktır.  Fakat gerekli görüldüğü durumlarda ev veya kafelerde toplanılacaktır.
  • Proje için gerekli ekipmanlar veya prototipler ilgili kişilerde kalacak ve paylaşımlı olarak kullanılacaktır. Fakat nihai ürün, proje koorinatörünün belirlediği yer veya yerlerde kalacaktır.

Proje Eğitim Sözleşmesi:

  • Proje katılımcıları proje sonucunda ortaya çıkacak ürünler üzerinde bir hak iddia edemezler.
  • Proje Dökümanları ve kaynakları, açık kaynak ve paylaşılabilir olacaktır.
  • Ortaya çıkacak ürün, katılımcılar tarafından paylaşılıp sergilenebilir.
  • Ortaya çıkacak ürün herhangi bir katılımcı tarafından tüm ekibi kapsayacak şekilde bir proje yarışmasına dahil edilebilir.
  • Ortaya çıkacak ürün, projenin yürütücüsünde kalmak kaydıyla dönem ödevi veya ders ödevi olarak kullanılabilir.
  • Katılımcılar, proje yürütücüsünün sözlerine uymak ve söylenilen gibi çalışmak zorundadır.
  • Katılımcılar, derslere ve toplantılara katılmak ve projeyi bitim tarihi uzasa bile sonuna kadar götürmek mecburiyetindedirler.
  • Katılımcılar yeterli ilgi ve alakayı göstermediğinde, proje yürütücüsü tarafından projeden çıkarılabilir.

Proje Eğitimi Katılımcı Kabul Süreci: 

Süreç iki aşamadan oluşacaktır.

  • Gönüllüler internet üzerindeki katılım formunu doldurarak kayıt sürecini başlatırlar. Doldurulacak form bilgileri, şahsımca incelenecek ve değerlendirilecektir. Ve inceleme sonuçları taraflara olumlu veya olumsuz dönülecektir.  
  • Dönüş olumlu olan arkadaşlarla 15-30 dk lik bir video konferans düzenlecek ve bazı küçük Teknik bilgilerin yanı sıra proje konusundaki istekliliği değerlendirelecektir.  Bu görüşmenin sonucu da olumlu veya olumsuz olarak taraflara geri dönülecektir.

Projeye Eğitimine Kimler Katılabilir:

  • Elektronik, Bilgisayar, Mekatronik, Yazılım, Makina veya ilgili Mühendislik branşlarındaki öğrenciler veya öğrenmeye hevesli mezunlar.
  • 3. 4. sınıflar veya en fazla 2 yıllık mezunlar tercih sebebidir.
  • Gönüllülerin İstanbul’da ikamet etmeleri tercih sebebidir. Çünkü proje, belli zamanlarda yüzyüze toplanma şeklinde ilerleyecektir.
  • Proje içi gerekli olabilecek herhangi bir ekipmana sahip olan gönüllüler öncelik sebebidir.

Proje Eğitim Takvimi:

  • 1-2 hafta: tanışma ve kaynaşma
  • 2-4 hafta: proje mimarisi ve temel bileşenler hakkında bilgiler araştırma ve temel dersler
  • 1-2 ay : proje gereksinimlerinin belirlenmesi, fiyat analazi, gerekli kompanentlerin belirlenme, temel dersler
  • 2-6 ay : gereksinimlerin temini, bileşen prototiplerinin ekiplerin kendi içinde çalışmalarının başlaması
  • 6-8 ay : donanım bileşen prototiplerinin bitmesi
  • 8-9 ay : yazılım bileşen prototiplerinin bitmesi ve entegrasyon çalışmalarının başlangıcı
  • 9-12 ay : bileşenlerin entegrasyon çalışmalarının tamamlanması ve proje bitimi.

Projenin Eğitiminin Altında Yatan Fikir:

Aslında mühendislik, çoğunlukla gerçekleştirilen projelerden elde edinilen tecrübe  ve kazanımlarla gelişir. Bilgiler, hayata geçirilmediği sürece pek bir anlam ifade etmezler. Çünkü, insan ihtiyacı olmayan bir bilgiyi öğrendiğinde, öğrendiği bu bilginin kıymetini bilemez ve elde ettiği bilgi hakkında yeterince düşünmez.  Bu sebeple, mühendislik ve ilgili branşlarda proje geliştirmek, bu alandaki gelişimin temel kanağıdır.  Projeyi bir ekiple beraber geliştirmek ise ekstra bir tecrübe ve bilgidir. İnsan ne kadar zeki ve becerikli olursa olsun tek başına büyük işler yapamaz.  Bu yüzden insan, her zaman başka bir insana muhtaçtır.  İşte bu temel fikir ve düşüncelerle ilgili mühendislik branşlarındaki öğrenci veya yeni mezunlara kariyerlerinde ve kendi alanındaki gelişiminde yardımcı olacak bilgi ve tecrübeyi sağlamayı amaçlamaktayım. Bir mühendisi geliştirecek en iyi şey, bir proje üzerinde bir ekiple ve bilgili bir proje yöneticisinin yanında çalışmaktır. Bu sebeple öğrenmeye açık kişilerden bir proje grubu oluşturarak gönüllü olarak bu projeyi başlatıyorum. Aslında bu proje ve faydalı olmak düşüncesi uzun süredir aklımda olan bir düşünceydi ve planlamasını daha önceden yapmıştım. Fakat yeterince zamanım olmadığı için bu günlere nasip oldu. Tabi ki böyle bir şey yapmamın temelinde hayat felsefem yatıyor. İsterseniz, kısaca bu felsefeden bahsedeyim. Eğer insan, çevresine bir şekilde faydalı olamıyorsa o zaman hayatının da teorik olarak kimse için bir önemi kalmamış oluyor. Aynı zamanda faydalı olmayan veya herhangi bir şekilde ışık yakabilcekken yakmayan bir insanın, etrafındaki karanlıktan şikayetçi olması manasızdır. Tabi ki bu fayda sağlama meselesi herkes için farklı yollarla mümkün olabilir.  Tüm bu düşünleriden yola çıkarak, hem hayatıma mana katmak hem de başka hayatlara dokunabilmemin yolunun benim için; kendi bilgilerimi paylaşmak, tecrübelerimi yeni meslektaşlarıma aktarmak olarak görüyorum. Blog açmamın, yazılar paylaşıp videolar çekmemin de sebebi buydu. Aslında bu biraz da inancım ile alakalı. İnancıma göre; şükür sadece dille veya sabretmekle olmaz. Şükür demek, insana yaratıcısı tarafından verilen nimet veya herhangi bir şeyin başkalarının faydasına ve onu yaratanın yolunda harcamaktır. Bu ise temelde iyilik ile mümkündür. Velhasılı, hem öğrenip hem geliştirip hem de bir hobi olarak görebileceğimiz bu projeyi umarım güzel bir şekilde yürütüp işin hakkını verebiliriz.

Proje Takımı Hiyerarşisi:

Başvuru için tıklayın.


Bilgi paylaştıkça çoğalır…